Gunkan med multebær

Jeg har lenge fundert på hva man kunne servert som dessert til sushi, og aller helst en sushibit som kunne vært en naturlig søt sistebit på serveringsfatet. Etter at jeg fikk med meg noen beger med rørte multebær sist jeg var innom mine besteforeldre slo det meg – Gunkan med multebær!

Multene kan jo ligne rogn av laks og ørret, så rent visuelt burde det fungere veldig bra! Legg til litt søt krem på risen, og voilá, vi har en fusionrett av en japansk smårett og en norsk dessert! Hurra! 🙂

Til denne trenger du:

Noristrimler 2- 3 cm brede (se her)

Sushiris (Se tilberedning her)

Rørte multebær

Krem

Kanel (et lite dryss over til slutt)

Begynn med å forme en flat og avlang risball (husk på størrelsen, biten bør ikke være større enn en munnfull).

Kle risballen med noristrimmelen, sånn at du har et kar til kremen og multebærene.

Ha nypisket krem på risen (kremen bør ikke være for hardt pisket, men være lett flytende).

Fyll opp med rørte multebær, dryss litt kanel over. Servér! 🙂

 

Din tur!

-Kai-

DSC_1776

Start som vanlig gunkan. En avlang og flat risball, med en strimle nori rundt (disse ble litt for brede).

 

DSC_1778

Ha pisket krem på risen.

 

DSC_1779

Så legger du oppi litt rørte multebær.

 

DSC_1781

Et lite dryss med kanel til slutt.

 

DSC_1784

Gunkan Multebær – en japansk-norsk sushidessert! 🙂

Tagged with: , , , , ,
Publisert i Dessert, Gunkan, Nori, Ris, sushi, Tilberede
4 comments on “Gunkan med multebær
  1. mstabell sier:

    Hei! Dette ser godt ut! I Frankrike er det faktisk en sushikjede som serverer maki dessert:-) http://mstabell.com/2013/01/16/nutella-maki-sushi-pa-fransk-2/

    • sushikai sier:

      Takker! Det smakte faktisk veldig godt, på tross av at bitene ble litt store denne gangen.. Gunkan er enkel, men fortsatt noe jeg strekker meg for å få ordentlig til.. 🙂

      Jeg spiste crêpe med nutella og banan da jeg var i Paris for ti år siden, og smaken husker jeg fortsatt – så rullene i lenken er nok fantastiske! Jeg blir nok å prøve de en dag! 🙂

  2. Ragnild sier:

    Denne innbydende desserten får min stemme 🙂

Legg igjen en kommentar

